Комплексний аналіз досвіду впровадження децентралізації державної влади в Україні

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2524-2679-2018-01-90-95

Ключові слова:

децентралізація в Україні, адміністративна реформа, територіальний устрій, територіальні громади, децентралізація публічної влади

Анотація

Розглянуто основи державного регулювання процесів децентралізації на місцевому рівні в Україні, які  спрямовані на ефективний результат проведення адміністративної реформи. Необхідність останньої зумовлена певними причинами, головними з яких є неефективна організація виконавчої влади на рівні району та області, зокрема високий рівень централізації влади (замість децентралізації, тобто передання багатьох повноважень органам місцевого самоврядування); нераціональний адміністративно-територіальний устрій, що характеризується великою кількістю дрібних населених пунктів; неефективне місцеве самоврядування, зокрема фінансова неспроможність первинної (базової) ланки місцевого самоврядування за умов задекларованого права на місцеве самоврядування громади кожного населеного пункту. Зазначено, що поява в Україні об’єднаних територіальних громад зумовлена об’єктивними чинниками, більшість із яких має латентний характер. Зокрема, це незворотність глобалізації, яка, впливаючи на всі без винятку макропроцеси, призводить до втрати Україною, а особливо прикордонними територіями, переваг від геополітичного розміщення в частині транзитного «мосту» між Російською Федерацією та Європейським Союзом. Другим вагомим чинником є відставання за всіма показниками соціально-економічного розвитку, що негативно відображається на інвестиційній привабливості держави і її регіонів, впливаючи на інвестиційно-інноваційні показники останніх. Також постійний фінансовий «голод» у частині недофінансування програм регіонального розвитку й перманентна залежність від показників державного бюджету та урядових програм закладають фінансові чинники щодо об’єднання громад. Беззаперечний вплив чинять і військові дії на Сході України, які згуртували територіальні громади в плані оборони та недопущення політичних провокацій і створили підґрунтя для захисту власних територій.

Посилання

Bondaruk T. H. Osoblyvosti derzhavnoho rehuliuvannia rozvytku mistsevoho samovriaduvannia / T. H. Bondaruk // Statystyka Ukrainy. – 2016. – № 4. – S. 84–92.

Vlasiuk O. S. Sotsialno-ekonomichnyi rozvytok rehioniv Ukrainy v umovakh detsentralizatsii vlady: vyklyky, zahrozy, novi mekhanizmy / O.S.Vlasiuk // Rehionalna ekonomika. – 2016. – N 3. – S. 5–9.

Hrubas V. V. Realizatsiia pryntsypu subsydiarnosti v protsesi detsentralizatsii / V. V. Hrubas // Hrani. Naukovo-teoretychnyi hromadsko-politychnyi almanakh. – 2016. – №1.– S. 17–23.

Ivanova O. Vplyv fiskalnoi detsentralizatsii na samorozvytok rehioniv Ukrainy / O. Ivanova // Svit finansiv. – 2016. – № 2. – S. 136–147.

Kozhyna A. V. Priorytety derzhavnoi polityky shchodo mistsevoho samovriaduvannia v konteksti detsentralizatsii vlady ta rozvytku hromadianskoho suspilstva / A. V. Kozhyna // Investytsii: praktyka ta dosvid. – 2015. – № 9. – S. 98–101.

Medyna A. P. Analiz rozvytku mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini ta stvorennia obiednanykh terytorialnykh hromad v umovakh detsentralizatsii / A. P. Medyna // Derzhava ta rehiony. Seriia «Derzhavne upravlinnia». – 2016. – № 4. – S. 113–118.

Mohilevskyi V. S. Rol detsentralizatsii publichnoi vlady v stanovlenni ta rozvytku mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini / V. S. Mohilevskyi // Visnyk Tsentralnoi vyborchoi komisii. – 2017. – N№ 35. – S. 60–65.

Nadal S. Teoretychna kontseptualizatsiia formuvannia ta suchasnyi prahmatyzm finansuvannia obiednanykh terytorialnykh hromad / S. Nadal, N. Spasiv // Svit finansiv. – 2017. – № 3. – S. 121–135.

Tarasenko T. Problema detsentralizatsii v reformuvanni mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini / T. Tarasenko //

Derzhavne upravlinnia mistsevoho samovriaduvannia – 2014. – № 2(21). – S. 277–286.

Завантаження

Опубліковано

2018-04-26