ОБМЕЖЕННЯ «ТРАНСФОРМАЦІЙНОЇ СИЛИ» ЄС У ДЕРЖАВАХ СХІДНОГО ПАРТНЕРСТВА

Автор(и)

  • Tetiana Sydoruk Національний університет "Острозька академія" https://orcid.org/0000-0002-7231-9884
  • Viktor Pavliuk Національний університет "Острозька академія"

DOI:

https://doi.org/10.29038/2524-2679-2021-03-16-38

Ключові слова:

Східне партнерство, «нормативна сила», «трансформаційна сила», східні сусіди, трансформація

Анотація

У статті досліджується ініціатива Східного партнерства ЄС через призму конструктивістських концепцій «нормативної сили» та «трансформаційної сили». Проаналізовано зміст, механізми і результати реалізації Східного партнерства з точки зору ефективності «трансформаційної сили» ЄС. Розглянуто інституційні та геополітичні обмеження і виклики, які ускладнюють реалізацію нормативного впливу ЄС у державах Східного партнерства.

Стверджується, що вплив ЄС у державах-партнерах ґрунтується на складному поєднанні його економічної привабливості, взаємозалежності, просуванні міжнародних норм та обіцянки більш тісної інтеграції, привабливої ​​для деяких східних сусідів (Грузії, Молдови, України). Але творці Східного партнерства не врахували обмежень «трансформаційної сили» ЄС без перспективи членства, суттєвих внутрішніх перешкод на шляху реформ у країнах-партнерах, а також геополітичної ситуації в регіоні, зокрема сили російського впливу. Нездатність ЄС запропонувати сильні стимули для забезпечення реальних демократичних реформ у державах-партнерах, а також відсутність дієвих геополітичних важелів для противаги російській присутності в регіоні виявили слабкість підходу ЄС. Тенденція до геополітизації Східного партнерства, яка простежується з часу початку російсько-українського конфлікту – неминуча. Однак передчасно твердити, що вона призводить до зниження рівня трансформаційних амбіцій ЄС у регіоні, що нанесло б непоправної шкоди не лише його східній політиці, а й в цілому його суб’єктності на міжнародній арені. Аби Україна (можливо, також Грузія та Молдова) стала частиною об’єднаної Європи, ЄС, безумовно, не має позбуватися свого нормативного впливу та сили економічного тяжіння, однак він має виходити також із усвідомлення свого існування як геополітичної сили, здатної до активної дипломатії та задіяння важелів політичного впливу.

Посилання

Middelaar, L. Vann. (2021). Nova polityka Yevropy: desiat rokiv politychnykh kryz?. Kyiv: DUKh i LITERA.

Grabbe, H. (2004). The Constellations of Europe: How Enlargement Will Transform the EU. London: Center for European Reform.

Borzel, T. A., Risse, T. (2009). The Transformative Power of Europe: The European Union and the Diffusion of Ideas, KFG Working Paper, 1. URL: http://userpage.fu-berlin.de/kfgeu/kfgwp/wpseries/WorkingPaperKFG_1.pdf.

Lavenex, S., Schimmelfennig, F. (2009). EU Rules beyond EU Borders: Theorizing External Governance in European Politics. Journal of European Public Policy, 16(6), 791-812.

Vakhudova, M.-A. (2009). Nerozdilena Yevropa: demokratiia, vazheli vplyvu ta intehratsiia pislia komunizmu. Kyiv : Vyd. dim «Kyievo-Mohylianska akademiia».

Dimitrova, A. L., Dragneva, R. (2009). Constraining External Governance: Interdependence with Russia and the CIS as Limits to the EU’s Rule Transfer in the Ukraine. Journal of European Public Policy, 16(6), 853-872.

Valiyeva, K. (2016). The EU’s Eastern Partnership: normative or geopolitical power projection?. Eastern Journal of European Studies, 7(2), 11-29.

Crombois, J. (2019). The Eastern Partnership: Geopolitics and policy inertia. European View, 18(1), 89–96.

Dimitrova, A., Boroda, M., Chulitskaya, T. and others. (2016). Soft, Normative or Transformative Power: What Do the EU’s Communications with Eastern Partners Reveal About its Influence? URL: https://ec.europa.eu/research/participants/documents/downloadPublic?documentIds=080166e5b53b9d8f&appId=PPGMS

Manners, I. (2008). The Normative Power of the European Union in a Globalised World. European Union Foreign Policy in a Globalised World: Normative Power and Social Preferences, London: Routledge, 23–37.

Nye, J. S. (1990). Soft Power. Foreign Policy, 153-171.

Manners, I. (2002). Normative Power Europe: A Contradiction in Terms?. Journal of Common Market Studies. № 40, 235–258.

Dimitrova, A. L., Pridham, G. (2005). International Actors and Democracy Promotion in Central and Eastern Europe: The Integration Model and its Limits. Democratization, 11(5), 91-112.

Chaban, N., Knodt, M., Verdun, A. (2016). “Talking with” not “Talking at”? Perceptions of the EU as a Global Normative Energy Actor in the Eyes of BRICS and EU “Big 3”. Comparative European Politics. URL: https://www.researchgate.net/publication/304185530_'Talking_with'_not_'talking_at'_Perceptions_of_the_EU_as_a_global_normative_energy_actor_in_the_eyes_of_BRICS_and_EU_'Big_3'

Borzel, T. A., Ademmer, E. (2013). Migration, Energy and Good Governance in the EU's Eastern Neighbourhood. Europe-Asia Studies, 65(4), 581-607.

Dempsey, J. (2013). The transformative power of EU enlargement: An interview with Štefan Fule. Carnegie Europe, Judy Dempsey’s Strategic Europe. URL: http://carnegieeurope.eu/strategiceurope/?fa=53742.

Communication from the Commission to the European Parliament and the Council «Eastern Partnership». European Commission. URL: http://ec.europa.eu/external_relations/eastern.docs/com08_823_en.pdf

Wilson, А. Partners for Life: Europe’s Unanswered «Eastern Question». URL: http://www.ecfr.eu/publications/summary/partners_for_life_europes_unanswered_eastern_question_7232

A New Response to a Changing Neighbourhood. Joint Communication by the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy and the European Commission. Brussels, 25 May 2011. URL: http://ec.europa.eu/world/enp/pdf/com_11_303_en.pdf

Review of the European Neighbourhood Policy. Joint Communication to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Brussels, 18.11.2015. URL: http://eeas.europa.eu/enp/documents/2015/151118_joint-communication_review-of-the-enp_en.pdf

Nations in Transit. Comparative and Historical Data Files. All Data - Nations in Transit, 2005-2020. URL: https://freedomhouse.org/report/nations-transit

Shapovalova, N., Youngs, R. (2012). EU democracy promotion in the Eastern neighbourhood: A turn to civil society? Fride Working Paper 115. December. URL: https://www.files.ethz.ch/isn/156623/WP_115_EU_democracy_promotion_in_the_Eastern_neighbourhood.pdf.

Delcour, B., Wolczuk, K. (2013). Approximation of the national legislation of Eastern

Partnership countries with EU legislation in the economic field. URL: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9f7f8320–7b02–4568-a50d-d90c239b385f.

Sydoruk, T., Tyshchenko, D. (2018). A review of the Eastern Partnership after ten years: the need to reconsider its efficacy. Romanian Political Science Review. XVIII(2), 213-240.

Eastern Partnership in a Changed Security Environment: New Incentives for Reform: Study (2014). / L. Kasčiūnas, V. Ivanauskas, V. Keršanskas, L. Kojala. Vilnius, November.

Schimmelfennig, F., Scholtz, H. (2007). EU Democracy Promotion in the European Neighbourhood: Conditionality, Economic Development, and Linkage. Paper for EUSA Biennial Conference. Montreal.

Kobzova J., Easing the EU’s Eastern Partnership fatigue. URL: http://www.ecfr.eu/article/commentary_easing_the_eus_eastern_partnership_fatigue

Youngs, R., Pishchikova, K. (2013). Smart geostrategy for the Eastern Partnership. URL: http://carnegieeurope.eu/publications/?fa=53571

Mearsheimer John J. Why the Ukraine Crisis Is the West’s Fault? URL: http://www.foreignaffairs.com/articles/141769/john–j–mearsheimer/why–the–ukraine–crisis–is–the–wests–fault

Завантаження

Опубліковано

2021-10-27