ІНТЕРЕСИ ТА ПРАКТИЧНІ ЦІЛІ «ПОЯСУ Й ШЛЯХУ» КНР У КРАЇНАХ ЄС
DOI:
https://doi.org/10.29038/2524-2679-2023-03-149-164Ключові слова:
Європейський Союз, Китайська Народна Республіка, «Пояс і Шлях», конфлікт інтересів, світова торгівля, боргова залежність, економічна експансіяАнотація
У статті досліджено інтереси та позиції ЄС і КНР щодо реалізації ініціативи
«Пояс і Шлях». Особливу увагу приділено вивченню конкретних дій та заяв сторін, які ілюструють підходи до ведення зовнішньої політики й укладання зовнішньоекономічних зв’язків з іншими державами. Визначено відмінності в цьому питанні та рівень їх конфліктогенності, який впливає на перебіг утілення проєкту. Оцінено базові принципи інвестування ЄС та КНР як одного з основних інструментів побудови торговельних шляхів через треті держави. Виявлено потенційні загрози від входу китайського капіталу в логістичну структуру Європейського Союзу, реакції на них урядів держав і наддержавних структур. Акцентовано на економічній активності КНР у державах-членах ЄС та інших країнах Європи як індикатора інтересів Китаю в регіоні. Проаналізовано реакцію європейської спільноти на різних рівнях на діяльність КНР у Європі й вплив цієї реакції на подальший розвиток ініціативи.
У результаті дослідження було зроблено висновок, що інтереси та позиції ЄС і КНР щодо реалізації ініціативи «Пояс і Шлях» не лише відрізняються, а й часто стають причиною конфліктів. Активність китайського капіталу в Європі має на меті не тільки збільшення пропускної здатності ключових логістичних вузлів, але й установлення контролю над ними в різний спосіб, що призводить до дестабілізації у регіоні. ЄС законними шляхами блокує реалізацію експансіоністських планів Китаю, а це зумовлює сповільнення втілення проекту. Крім того, вплив зовнішніх факторів, таких як російсько- українська війна, вплив США на безпекову ситуацію в Європі, світова геополітична криза, ставлять під сумнів реалізацію проєкту загалом. Водно- час очевидною є зацікавленість Китаю в поступовому вході на європейсь- кий ринок, що потенційно призведе до нових викликів у майбутньому.
Посилання
Minghao, Z. (2016). The belt and road initiative and its implications for China- Europe relations. The International Spectator, 51(4), 109–118.
Sanderson, R. China Swoops in on Italy’s Power Grids and Luxury Brands. (2014)
Financial Times. URL: https://www.ft.com/content/1bd60160-4496-11e4-bce8-00144feabdc0
How Countries View China. (2020). Pew Research Center’s Global Attitudes Project. URL: https://www.pewresearch.org/global/2014/07/14/chapter-2-chinas-image/
Asian Infrastructure Investment Bank: France, Germany and Italy Said to Join. (2015). Guardian News and Media. URL: https://www.theguardian.com/world/2015/mar/17/asian- infrastructure-investment-bank-france-germany-and-italy-said-to-join
Glass, D. Cosco Shipping RAISES Stake in Piraeus Port to 67 %. (2021). Seatrade Maritime. URL: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/cosco-shipping-raises- stake-piraeus-port-67
Sielker, F. & Kaufmann, E. (2020). The Influence of the Belt and Road Initiative in Europe. Taylor & Francis. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21681376. 2020.1790411
Brattberg, E. & Soula, E. (2018). Europe’s Emerging Approach to China’s Belt and Road Initiative. Carnegie Endowment for International Peace. URL: https://carnegieendowment. org/2018/10/19/europe-s-emerging-approach-to-china-s-belt-and-road-initiative-pub-77536
What 100 Contracts Reveal about China’s Development Lending. (2021). The Eco- nomist Newspaper. URL: https://www.economist.com/finance-and-economics/2021/03/31/ what-100-contracts-reveal-about-chinas-development-lending
Ghiretti, F. (2021). The Belt and Road Initiative in Italy: The Ports of Genoa and Trieste. Istituto Affari Internazionali (IAI). URL: https://www.academia.edu/48866657/ The_Belt_and_Road_Initiative_in_Italy_The_Ports_of_Genoa_and_Trieste
Italy to hold talks with China about exiting Belt and Road Initiative. (2023). Fi- nancial Times. URL: https://www.ft.com/content/5666fcde-2a5d-4af0-927c-ab971517554d
Barkin, T. & Vasovic, A. (2018). Chinese 'Highway to Nowhere' Haunts Montene- gro. Reuters. URL: https://www.reuters.com/article/us-china-silkroad-europe-montenegro- insi/chinese-highway-to-nowhere-haunts-montenegro-idUSKBN1K60QX
Jankovic, S., Standish, R., & Tuhina, G. (2021). Montenegro Getting European Help to Refinance Its MASSIVE China Debt. Radio Free Europe Radio Liberty. URL: https://www.rferl.org/a/montenegro-china-debt-eu-assistance-refinance-1-billion-motor- way/31322151.html
Schmitz, R. (2021). How a Chinese-Built Highway Drove Montenegro Deep Into Debt. NPR. URL: https://www.npr.org/2021/06/28/1010832606/road-deal-with-china-is- blamed-for-catapulting-montenegro-into-historic-debt
Standish, R. & Chapple A. (2023). A Journey Along Montenegro’s $1 Billion Chi- nese-Built Highway. RadioFreeEurope. URL: https://www.rferl.org/a/montenegro-billion- dollar-chinese-highway/32217524.html
Kobierski, L. (2020). Latvia’s Intelligence about China. Warsaw Institute. URL: https://warsawinstitute.org/latvias-intelligence-china/
Taiwan to Open Diplomatic Facility in Lithuania, Angering China. (2021). DW. URL: https://www.dw.com/en/taiwan-to-open-diplomatic-facility-in-lithuania-angering- china/a-58566875
Standish, R. & Keller-Alant, A. (2022). What’s Next For China’s Fudan University Campus In Hungary? RadioFreeEurope. URL: https://www.rferl.org/a/hungary-orban-chi- na-fudan-budapest/31888800.html
How Orbán’s Eastern Opening Brought Chinese Spy Games to Budapest. Direkt36.
URL: https://www.direkt36.hu/en/kemjatszmakat-hozott-budapestre-orban-kinai-nyitasa/
Tucker, S. (2022). 2022 NATO Summit: China High on the Agenda. Stimson Cen- ter. URL: https://www.stimson.org/2022/2022-nato-summit-china-high-on-the-agenda/
NATO Summit Takes Aim at China. (2023). The Diplomat. URL: https://thediplo- mat.com/2023/07/nato-summit-takes-aim-at-china/
G7 Adopts Infrastructure Plan to Rival China’s Belt and Road Strategy (2021). South China Morning Post. URL: https://www.scmp.com/news/world/europe/article/3137097/g7- leaders-adopt-build-back-better-world-plan-rival-chinas-belt
The US approved the decision to deprive China of the status of a «developing coun- try». (2023). UKRINFORM. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3688351-u-ssa- shvalili-risenna-pozbaviti-kitaj-statusu-kraini-so-rozvivaetsa.html (in Ukrainian).
USA vs. China – US special representative on climate issues commented on the visit to Beijing. (2023). ZN.ua. URL: https://zn.ua/ukr/usa/spivpratsja-u-borotbi-zi-zminoju-klimatu- mozhe-dati-novij-start-vidnosinam-vashinhtona-i-pekina-predstavnik-ssha.html (in Ukrainian).
Climate change – Xi Jinping says China will go its own way to cut emissions. (2023). ZN.ua. URL: https://zn.ua/ukr/china/kitaj-bude-jti-vlasnim-shljakhom-skorochennja-vikidiv- vuhletsju-si-na-tli-vizitu-v-pekin-predstavnika-ssha-z-pitan-klimatu.html (in Ukrainian).
Jones, L., & Zeng, J. (2019). Understanding China’s ‘Belt and Road Initiative’: beyond ‘grand strategy’to a state transformation analysis. Third World Quarterly, 40(8), 1415–1439.
Umbach, F. (2022). Future of China’s Belt and Road Initiative. GIS Reports. URL: https://www.gisreportsonline.com/r/belt-road-initiative/