ВПЛИВ РОСІЙСЬКОЇ ПРОПАГАНДИ НА ФОРМУВАННЯ ІМІДЖУ УКРАЇНСЬКОЇ ВЛАДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2524-2679-2020-02-72-82

Ключові слова:

RT, пропаганда, імідж влади, іміджологема

Анотація

Пропаганда була й залишається одним з найефективніших інструментів впливу на внутрішню й зовнішню аудиторію, на тих, хто приймають вагомі державницькі рішення. Зважаючи на це, її методи постійно розширюються й вдосконалюються, а сучасні масмедіа є дієвим каналом поширення пропагандистських повідомлень цільовим аудиторіям. «Найвправнішим» суб’єктом пропаганди є Російська Федерація, яка здійснює пропагандистський вплив через спеціально створені медіа-структури, зокрема медіахолдинг RT. Новизна, правдоподібність, доступність, яскравість, диференційованість відповідно до цільових аудиторій, системність, усеохоплюваність, повторюваність, переконливість – це принципи, на яких ґрунтуються пропагандистські меседжі RT.

У статті проаналізовано вплив російської пропаганди на формування іміджу української влади (Президента, Уряду, Верховної ради, Збройних сил). Опрацьовано новинарні статті на сайті RT за темою  «Україна» за 2019 р.  Проведений контент-аналіз та аналіз метафор дали змогу виснувати, що RT цілеспрямовано формує негативний образ української влади з метою роз’єднання українського суспільства. Іміджологеми, як образи-маркери, прив’язані до подій в Україні й спираються на негативні стереотипи українців стосовно влади. Надмірна емоційність, яка досягається через використання ярликів, пейоративної лексики, оціночних суджень, робить повідомлення яскравим, привабливим, вражаючим.  Ярлики й пейоративи «позначають» об’єкти, людей, події і згодом самі перетворюються в «реальність», яка легко запам’ятовується й автоматично відтворюється. Реціпієнт починає виконувати функцію пропагандиста, що, своєю чергою, посилює вплив на цільову аудиторію. Пейоративи й емоційна надмірність слугують засобом критики, глузування, формують образ недолугості, недорозвинененості, недосвідченості і т.п.

Посилання

Vitiuk N. Osoblyvosti dyskursu politychnoyi propahandy v umovakh informatsiyno-psykholohichnoyi viyny. Zbirnyk naukovykh pratsʹ: psykholohiya, Vyp. 24, 2019, s. 29–38. URL: http://journals.pnu.edu.ua/index.php/psp

Gal'perovich D. Antiamerikanizm kak «skrepa» rossiyskoy vlasti. Golos Ameriki, 29 aprelya 2015. URL: https://www.golos-ameriki.ru/a/russia-us-experts/2741231.html

Hurkovsʹkyi V. Zakhyst imidzhu Ukrayinsʹkoyi derzhavy v umovakh informatsiynoyi hlobalizatsiyi. Derzhavne upravlinnya: teoriya ta praktyka, 2012, № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Dutp_2012_2_11

Destruktyvni vplyvy ta nehatyvni naratyvy: instrumenty vyyavlennya ta protydiyi: metod.mat. K.:UFBS, 2020, 60 s.

Imidzh Rossii sobirayutsya uluchshit' pri pomoshchi novogo telekanala. Lenta.Ru, 6 iyunya 2005. URL: https://lenta.ru/news/2005/06/06/channel/

Kryvosheyin V. Imidzholohema politychna. Novitnya politychna leksyka (neolohizmy, okazionalizmy ta inshi novotovry) / za zah. red.. N. M. Khomy. Lʹviv: «Novyy Svit - 2000», 2015, 492 s.

Ol'shanskiy D. Politicheskiy konsalting. SPb. : Piter, 2005, 448 s.

Orttung R. Pochemu stol' uspeshna propaganda SMI Rossii? Swissinfo, 11 sentyabrya 2018. URL: https://www.swissinfo.ch/rus/

Pavlov D. Politychna propahanda: teoriya ta praktyka: monohrafiya. Dnipro: Aktsent PP, 2018, 454 s.

Savchuk A. Piter Pomerantsev: Meta rosiysʹkoyi propahandy – shchob nikhto nikomu ne doviryav.Ukrayinsʹka pravda, 31 bereznya 2015. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2015/03/31/7063251/

Tykhomyrova Ye. Propahanda. Hlosariy. Navchalʹnyy entsyklopedychnyy slovnyk-dovidnyk iz pytanʹ informatsiynoyi bezpeky / za zah. red. d. polit. n., prof. Shulyak A. M. Kyyiv: MPBP «Hordon», 2019, s. 366-369.

Trukhan O. Psykholohichnyy analiz tsinnisnoho sprychynennya politychnykh stereotypiv student·sʹkoyi molodi. Psykholohiya i suspilʹstvo, 2010, № 1, s. 137-142.

Shulyak A. Propahanda v ZMI. Hlosariy. Navchalʹnyy entsyklopedychnyy slovnyk-dovidnyk iz pytanʹ informatsiynoyi bezpeky / za zah. red. d. polit. n., prof. Shulyak A. M. Kyyiv: MPBP «Hordon», 2019, s. 369-372.

Von Carsten L. Das hat uns gerade noch gefehlt. Die Zeit. 19 November 2014. URL: https://www.zeit.de/politik/ausland/2014-11/rt-deutsch-russland-propaganda-luegen

Завантаження

Опубліковано

2020-11-26