ОЛІМПІЙСЬКІ ІГРИ-2022 В КОНТЕКСТІ «М’ЯКОЇ СИЛИ» КИТАЮ: ГЛОБАЛЬНИЙ ВИМІР

Автор(и)

  • Наталія Карпчук Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2524-2679-2022-02-132-143

Ключові слова:

публічна дипломатія, «м’яка сила», імідж держави, меседж, наратив

Анотація

У Олімпійські ігри – це не лише свято спортивних досягнень атлетів, команд, країн-учасниць; це й потужний інструмент публічної дипломатії держави, яка проводить Ігри. Успіх, привабливість, новаторство всіх різноманітних заходів у межах Олімпіади слугують засобом формування «м’якої сили», позитивного іміджу держави-організатора. У 2022 р. Китай уже вдруге приймав Олімпіаду (перший раз – Літні Олімпійські ігри у 2008 р. теж у Пекіні). Зовнішньополітичне тло не було сприятливим для Китайської Народної Республіки: звинувачення в поширенні й неефективній боротьбі з COVID-19, скандал із сексуальними домаганнями зірки тенісу, звинувачен- ня в геноциді уйгурів й інших мусульманських меншин, бойкот Олімпіади великими державами світу, обережна поведінка спонсорів Міжнародного Олімпійського комітету. Зважаючи на ці проблеми й виклики (і частково всупереч їм), Китай прагнув покращити свій зовнішньополітичний імідж завдяки Зимовій Олімпіаді через різноманітні новітні розробки й унікаль- ну організацію ігор в умовах пандемії. Основний меседж світу – «ми сильні, ми достатньо могутні, ви повинні ставитися до нас із повагою та погодитися з новим Китаєм» – не посилив позитивне сприйняття Китаю й імідж загалом не змінився. Проте на загальнонаціональному рівні Олімпіада слугувала демонструванням сили, могутності, ефективності Комуністичної партії та її лідера й забезпечила просування ідеї «Китайської мрії», яку може реалізувати лише Партія. Уряд заявив на весь світ (проте цей меседж отримав підтримку лише на внутрішньодержавному рівні), що Зимова Олімпіада-2022 довела, що Китай «завжди буде на правильному боці історії, на боці прогресу людства, буде будівником миру у всьому світі та здійснюватиме внесок у глобальний розвиток».

Посилання

Myaka syla yak instrument zovnishnoyi polityky Kytayu. Analitychnyy tsentr ADASTRA, 19 sichnya, 2021. URL: https://adastra.org.ua/blog/myaka-sila-yak-instru- ment-zovnishnoyi-politiki-kitayu

Pavlysh, O., Miroshnychenko, B. (2022). Ekonomiky tam nemaye. Navishcho Kytayu Zymova Olimpiada i chomu nervuyutʹ sponsory. Ekonomichna pravda, 4 lyu- toho. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/02/4/682064/

Savchuk, T. (2020). Koronavirusna dyplomatiya: yak i navishcho Kytay stvo- ryuye sobi imidzh ryativnyka Yevropy. Radio Svoboda, 25 bereznya. URL: https://www. radiosvoboda.org/a/kutaj-stvoruje-sobi-image-riativnyka-evropy/30508670.html

Bennett, Y., Garrick, J. (2022). How the Beijing Winter Olympics Help Boost the Chinese Communist Party’s Legitimacy. The Diplomat, February 8. URL: https:// thediplomat.com/2022/02/how-the-beijing-winter-olympics-help-boost-the-chinese- communist-partys-legitimacy/

Biswas, A. K., Tortajada, C. (2018). China’s Soft Power is on the Rise, Chi- na Daily, February. URL: http://www.chinadaily.com.cn/a/201802/23/WS5a8f59a- 9a3106e7dcc13d7b8.html

China’s Soft Power in Europe Falling on Hard Times, eds. Ties Dams, Xia- oxue Martin, Vera Kranenburg, A report by the European Think-tank Network on China (ETNC), Clingendael, April 2021. URL: https://www.clingendael.org/publication/chi- nas-soft-power-europe-falling-hard-times

Christovich, A. (2022). Another Report Confirms Escalating Cost of Beijing Olympics. Front Office Sports, February 17. URL: https://frontofficesports.com/anoth-er-report-confirms-escalating-cost-of-beijing-olympics/

Full Text of Hu Jintao’s Report at 17th Party Congress, People’s Daily, October, 2007, URL: http://en.people.cn/90001/90776/

Gan, N. (2022). An Olympics like no other: Can sports overcome the controver- sy of Beijing 2022? CNN, February 4. URL: https://edition.cnn.com/2022/02/04/china/ china-beijing-winter-olympics-challenges-mic-intl-hnk/index.html

Hira, S. (2021). The Beijing Winter Olympics 2022: China’s Soft Reset? ICS, June 23. URL: https://icsin.org/blogs/2021/06/23/the-beijing-winter-olympics- 2022-chinas-soft-reset/

Hong, W. (2020). Behind China’s newly aggressive diplomacy: ‘wolf warriors’ ready to fight back. The Converstion, May 22. URL: https://theconversation.com/behind- chinas-newly-aggressive-diplomacy-wolf-warriors-ready-to-fight-back-139028

Nye, J. S. Jr. (2012). China and Soft Power, South African Journal of Interna- tional Affairs, vol. 19, no. 2, pp. 151–155. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1 080/10220461.2012.706889?scroll=top&needAccess=true.

Nye, J. S. Jr. (2015). The Limits of Chinese Soft Power, Project Syndicate, July. URL: https://www.project-syndicate.org/commentary/china-civil-society-nationalism-soft- power-by-joseph-s--nye-2015-07?barrier=accesspaylog

Silver, L., Devlin, K. and Huang, Ch. (2020). Unfavorable Views of China Reach Historic Highs in Many Countries, Pew Research Center, October. URL: https://www.pe- wresearch.org/global/2020/10/06/unfavorable-views-of-china-reach-historichighs-in-ma- ny-countries.

The Beijing Winter Olympics 2022. A 28-country Global Advisor survey, Ipsos, Feb- ruary 2022. URL: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2022-02/ Global-Public-Attitudes-Beijing-Winter-Olympics-2022.pdf

Turcsanyi, R. Q. et al. (2020). European Public Opinion on China in the Age of CO- VID-19: Differences and Common Ground across the Continent’, CEIAS and Sinophone Borderlands, November. URL: https://sinofon.cz/wp-content/uploads/2020/11/COMP- poll-final.pdf.

Yokley, E. (2020). Beijing Winter Olympics Had Almost No Impact on China’s Popularity. Morning Consult, February 24. URL: https://morningconsult.com/2022/02/24/ beijing-winter-olympics-impact-on-china-popularity/

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-28