ПОЛІТИЗАЦІЯ ІСЛАМУ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНА ЗАГРОЗА СВІТУ

Автор(и)

  • Антоніна Шуляк Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Наталія Павліха Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Ярослав Ярош Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2524-2679-2022-01-152-160

Ключові слова:

релігія, іслам, салафізм, «Арабська весна», терористичне угрупування, «Ісламська держава»

Анотація

У ході дослідження розкрито суть поняття релігії, її функцій та вплив на держави світу. Охарактеризовано процеси політизації й радикалізації ісламу, а особливо в мусульманських країнах. Проаналізовано суть та етапи розвитку релігійних організацій, радикальних течій, таких як салафітські організації. Наголошено на основних причинах виникнен- ня й посиленої політизації ісламу в сучасних умовах. Висвітлено базові фактори наростаючого розриву між сунізмом і шиїзмом у класичному ісламі. З огляду на те, що сунітів у світі значно більше, вони частіше за все не визнають шиїтську школу, називаючи її прихильників єретиками, а в деяких країнах – мусульманами другого сорту. Першопричиною цього розколу була не релігія (основні догми в них загальні), а власне боротьба за вплив і владу. Визначено, що відома міжнародна релігійно- політична асоціація «Брати мусульмани» прийшла до влади в Єгипті й Тунісі одразу після «Арабської весни», усунувши від політичної влади салафітів. Іранським дослідником Мехті Сана запропоновано цікаву інтерпретацію причин виникнення політизації ісламу власне на початку XXI ст.

Посилання

«Al-Kaida» vziala otvetstvennost za seriiu krupnykh teraktov v Irake (2012). URL: http://ahlibeyt.ru/news/al-kaida-vzyala-otvetstvennost-za-seriyu-krupnyx-teraktov-v-irake/ [in Russian].

Bobokhonov, R. (2012). Krizis avtoritarnykh rezhymov v arabskikh stranakh i opyt demokraticheskikh izmenenii v sovremennom musulmanskom mire. Protestnye dvizheniia v arabskikh stranakh: predposylki, osobennosti, perspektivy: materialy kruhloho stola. Mosk- va: LIBROKOM (in Russian).

Bobokhonov, R. S. (2016). Zapadnaia obshchestvennaia mysl ob islame i musulman- skom mire, Turkish Forum. URL: http: // www.centrasia.ru/newsA.php?st=1339913520 (in Russian).

Bokhary, K. Salafizm i demokratizatsyia v arabskom mire. URL: http://inosmi.ru/ asia/20121003/200276943.html (in Russian).

Ethno-religious composition of the population of Syria and Iraq (2019) URL: http:// voprosik.net/etnicheskaya-karta-sirii-i-livana/.

Hole, N. Islamistska indyvidualnist, 30.09.2003. URL: https://m.day.kyiv.ua/uk/ar- ticle/den-planeti/islamistska-individualnist

Kochan, N. (2011). Relihiia. Politychna entsyklopediia / Redkol.: Yu. Levenets (ho- lova), Yu. Shapoval (zast. holovy) ta in. Kyiv: Parlamentske vydavnytstvo, р. 632 (in Ukrai- nian).

Kudrik, V. (2015). Kto vynovat v poiavlenii IHIL. URL: http://politeka.net/22418- kto-vinovat-v-poyavlenii-igil/ (in Russian).

Kyriushko, M. Politychnyi islam – marker kryzovoho suspilstva. URL: http://dspace. nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/44209/2010_1s_5.pdf?sequence=1

Sanai, M. (2001). Politicheskaia mysl v islamskom obshchestve. Iran: islam i vlast,

№ 2, р. 6–7 (in Russian).

The Sunni-Shia Divide Council on Foreign Relations. URL: http://israelreport.ru/ context/ 7741/shiity-i-sunnity

Завантаження

Опубліковано

2022-06-28