ЄВРОПЕЙСЬКА ІНТЕГРАЦІЯ КРАЇН ЦЕНТРАЛЬНОЇ ЄВРОПИ: КОМУНІКАЦІЙНИЙ ВИМІР

Автор(и)

  • Наталія Карпчук Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2524-2679-2022-03-6-17

Ключові слова:

європейська інтеграція, комунікаційна стратегія, комунікаційна кампанія, загальнонаціональний референдум, громадськість, громадська думка

Анотація

Процес вступу до Європейського Союзу є досить тривалим і потребує серйозних реформаторських, а іноді й революційних змін у всіх сфе- рах життєдіяльності держави. Проте всі трансформаційні зусилля бу- дуть марними, якщо громадяни країни-кандидата не підтримають євроінтеграційний вектор розвитку на загальнонаціональному референдумі. Для забезпечення широкої підтримки приєднання до ЄС держави-канди- дати розробляли комунікаційні стратегії та проводили широкомасштабні загальнонаціональні кампанії, у полі зору яких були громадськість і її інтереси, яку інформували про переваги й потенційні загрози вступу й переконували в невідворотності європейської інтеграції. Україна отримала статус країни-кандидата, однак процес приєднання буде тривалим й, окрім того, війна та складні міжнародні відносини додають неочікуваних викликів. У цій ситуації невизначеності для нашої держави важливо збе- регти таку потужну підтримку євроінтеграційних прагнень і позитивного ставлення до Європейського Союзу, яку демонструють громадяни України. Особливо цікавий досвід країн колишнього радянського табору, зокрема країн Центральної Європи (Словенії, Угорщини, Чехії, Словаччини, Польщі), які прагнули продемонструвати свій відхід від залежності від Сходу (колишнього СРСР і Російської Федерації) й орієнтацію на Захід (Європейський Союз). В усіх кампаній була своя специфіка, бо різною була інтенсивність антиєвропейських настроїв і різна історія відносин із ЄС. Проте урядам, Міністерствам закордонних справ, неурядовим організаціям удалося розробити вдалі комунікаційні кампанії, які призвели до схвального ставлення громадян до інтеграції держав у ЄС. У статті запропоновано по- зитивні практики, які б могли посприяти в розробці комунікаційної кампанії в Україні, що була б зорієнтована на комунікування з громадянами з питань європейської інтеграції.

Посилання

Karpchuk, N. (2015). Zasady komunikatsiynoyi polityky: dosvid krayin-chleniv Yevropeysʹkoho Soyuzu:monohr. Lutsʹk: Vezha-Druk, 440 р.

Explaining Europe’s Enlargement. Report from the Commission to the Council, 2002, URL: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ. do?uri=COM:2002:0281:FIN:EN:PDF

Fowler, B. (2003). Referendum Briefing No 4. The Hungarian EU Accession Refer- endum, 12 April. University of Sussex, URL: https://www.sussex.ac.uk/webteam/gateway/ file.php?name=epern-ref-no-4.pdf&site=266

Hanley, S. (2003). Referendum Briefing No 6. The Czech EU Accession Referen- dum, 13–14 June. University of Sussex, URL: https://www.sussex.ac.uk/webteam/gateway/ file.php?name=epern-ref-no-6.pdf&site=266

Henderson, K. (2003). Refrendum Briefing No 7. The Slovak EU Accession Refer- endum, 16–17 May, University of Sussex, URL: https://www.sussex.ac.uk/webteam/gate- way/file.php?name=epern-ref-no-7.pdf&site=266

Lajh, D., Krasovec, A. (2003). Refrendum Briefing No 3. The Slovenian EU (and NATO) Accession Referendum(s), 23 March. University of Sussex, URL: https://www.sus- sex.ac.uk/webteam/gateway/file.php?name=epern-ref-no-3.pdf&site=266

Moussis, N. (2016). Access to European Union. Law, Economics, Policies (22nd edi- tion), Cambridge – Antwerp – Portland: Intersentia. URL: https://intersentia.com/en/pdf/ viewer/download/id/9781780683836_0/

Szczerbiak, A. (2003). Referendum Briefing No 5. The Polish EU Accession Refer- endum, 7–8 June. University of Sussex, URL: https://www.sussex.ac.uk/webteam/gateway/ file.php?name=epern-ref-no-5.pdf&site=266

Завантаження

Опубліковано

2022-10-21