ЄС ПРЯМУЄ ДО НУЛЬОВОГО БАЛАНСУ: ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЕНЕРГЕТИЧНОГО РИНКУ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2524-2679-2023-03-291-302Ключові слова:
енергетичний перехід, ЄС, європейський енергетичний ринок, сталий розвиток, чистий нульАнотація
Європейський енергетичний ринок відіграє вирішальну роль в економічному зростанні, безпеці та стійкості ЄС, а також європейського регіону. Необхідність боротьби зі зміною клімату та досягнення вуглецевої нейтральності поставила ЄС на трансформаційний шлях до переосмислення свого енергетичного ринку. Оскільки попит на енергію продовжує зростати, життєво важливо розглянути виклики, з якими стикається європейський енергетичний ринок, щоб проаналізувати, що позитивно впливає на енергетичний перехід ЄС, і розробити набір рекомендацій, які сприятимуть конкуренції, інноваціям та екологічній відповідальності. У цій статті викладено комплексну стратегію переосмислення та вдосконалення європейського енергетичного ринку шляхом вирішення ключових проблем і використання можливостей для сталого та стійкого енергетичного майбутнього. Незважаючи на те, що ЄС має значну можливість здійснити енергетичний перехід до 2050 року, для подолання викликів від політиків, галузей промисловості та громадян потрібні постійні дії. Зміцнення європейського енергетично- го ринку за допомогою надійної політики, інновацій та інклюзивного залучення може призвести до сталого, кліматично нейтрального майбутнього, представляючи не лише екологічний імператив, але й можливість для економічного зростання, створення робочих місць та покращення енергетичної безпеки. Колективні зусилля та непохитна відданість можуть підштовхнути європейський енергетичний ринок до впливу на глобальні дії для більш сталої та стійкої планети для майбут- ніх поколінь. Однак перехід не позбавлений проблем. Негайної уваги потребують подолання залежності від викопного палива, інтеграція відновлюваних джерел енергії в мережу, забезпечення адекватного фінансування та вирішення соціальних та економічних наслідків, особливо для громад, які залежать від промисловості, що працює на викопному паливі. Технологічний прогрес, інвестиції в екологічно чисті енергетичні технології, а також науково-дослідні роботи є вкрай важливими для успішного переходу. Глобальна співпраця залишається фундаментальною для ефективної боротьби із викликами, пов’язани- ми з глобальним потеплінням. Таким чином, постійна взаємодія ЄС з іншими країнами та створення єдиної глобальної структури для боротьби зі зміною клімату є надзвичайно важливими. Гармонізація нормативно-правових та політичних рамок, впровадження механізмів ціноутворення на викиди вуглецю та сприяння транскордонному співробітництву мають важливе значення для створення сприятливого середовища для інвестицій у відновлювану енергетику та інновацій. Крім того, залучення громадян і зацікавлених сторін через інформацій- ні кампанії, освітні ініціативи та залучення громад до проектів з відновлюваної енергетики є ключовими компонентами успішного енергетичного переходу.
Посилання
Eurostat. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat
International Energy Agency (IEA). Retrieved from: https://www.iea.org/
European Environment Agency (EEA). Retrieved from: https://www.eea.europa.eu/en
Multi-level perspective (MLP). Retrieved from: https://www.mdpi.com/2077-0472/9/4/74
National energy and climate plans (NECPs). Retrieved from: https://energy.ec.europa. eu/topics/energy-strategy/national-energy-and-climate-plans-necps_en
EU Emissions Trading System (EU ETS). Retrieved from: https://climate.ec.europa. eu/eu-action/eu-emissions-trading-system-eu-ets_en
Renewable Energy Directive (RED). Retrieved from: https://energy.ec.europa.eu/ topics/renewable-energy/renewable-energy-directive-targets-and-rules/renewable-energy- directive_en#:~:text=It%20sets%20the%20overarching%20European,energy%20and%20 to%20establish%20renewable
Energy Efficiency Directive (EED). Retrieved from: https://energy.ec.europa.eu/topics/ energy-efficiency/energy-efficiency-targets-directive-and-rules/energy-efficiency-directive_en
Effort sharing 2021–2030: targets and flexibilities. Retrieved from: https://cli- mate.ec.europa.eu/eu-action/effort-sharing-member-states-emission-targets/effort-sharing- 2021-2030-targets-and-flexibilities_en
European Green Deal. Retrieved from: https://commission.europa.eu/strategy-and- policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en
Horizon Europe. Retrieved from: https://single-market-economy.ec.europa.eu/in- dustry/strategy/hydrogen/funding-guide/eu-programmes-funds/horizon-europe_en
EU Renewable Energy Financing Mechanism. Retrieved from: https://cinea. ec.europa.eu/programmes/eu-renewable-energy-financing-mechanism_en
Connecting Europe Facility (CEF). Retrieved from: https://cinea.ec.europa.eu/pro- grammes/connecting-europe-facility_en#:~:text=The%20Connecting%20Europe%20Facil- ity%20(CEF,and%20upgrading%20the%20existing%20one.
Just Transition Mechanism. Retrieved from: https://commission.europa.eu/strate- gy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/finance-and-green-deal/just-tran- sition-mechanism_en
Covenant of Mayors – Europe. Retrieved from: https://eu-mayors.ec.europa.eu/en/FAQs
The European Fund for Strategic Investments. Retrieved from: https://commission. europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/economy-works-people/european-fund- strategic-investments_en#:~:text=The%20EFSI%20aims%20to%20overcome%20the%20 current%20investment%20gap%20in,risk%20finance%20for%20small%20businesses
Net Zero by 2050. A Roadmap for the Global Energy Sector. Retrieved from: https:// www.iea.org/reports/net-zero-by-2050