ЛІНГВІСТИЧНИЙ ЛАНДШАФТ ДЕРЖАВ-ЧЛЕНІВ ЄС ЯК ОЗНАКА МОНОЛІТНОГО НЕКОНФЛІКТНОГО СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.29038/2524-2679-2021-03-78-92Ключові слова:
лінгвістичний ландшафт, політика мультилінгвізму ЄС, індекс мультилінгвізму, кластерний аналіз, розвідувальний факторний аналізАнотація
Мультилінгвізм, окреслений у низці документів пан’європейського рівня, – наріжний камінь розмаїття Європейського Союзу, який сприяє не лише інтеграції європейських, але все ж відмінних націй, в одну спільноту, а й є ознакою неконфліктного співіснування націй у Європі. Проте загалом мовна політика – це сфера повноважень національних держав-членів ЄС, рівень мультилінгвізму/монолінгвізгму яких різниться. Автори доводять, що ефективні неконфліктні комунікації, які в цій інтерпретації можливі завдяки розвитку мультилінгвізму, сприяють посиленню монолітності об’єднання європейських держав в структурі ЄС, а відтак і закладають підґрунтя для толерантного, неконфліктного суспільства. У дослідженні «лінгвістичний ландшафт» трактують як загальну картину мов, якими володіють і користуються в країні, тобто лінгвістичний ландшафт асоціюють з мультилінгвізмом. Мета статті – на основі розроблених індексів лінгвістичного ландшафту обґрунтувати, що мультилінгвізм держав-членів сприяє монолітності усієї Спільноти. Система узагальнених індексів, кластерний та розвідувальний факторний аналізи дозволили довести, що чим вищий рівень лінгвістичного ландшафту, тобто чим вищий рівень багатомовності, тим вищий рівень монолітності об'єднання. Високий індекс лінгвістичного ландшафту демонструє домінування доцентрових сил в окремих державах-членах й сприяє монолітності ЄС; натомість низький індекс лінгвістичного ландшафту, притаманний монолінгвальним спільнотам, свідчить про слабку когезію й переважання відцентрових тенденцій, що послаблює монолітність Європейської Спільноти. У цій статті визначено чинники, що сприяють розвитку мовного ландшафту держав-членів Європейського Союзу.
Посилання
Beley Lesʹ (2010). Sotsiolinhvistychne vysvitlennya termina «movnyy landshaft». Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho universytetu. Seriya : Filolohiya. Sotsialʹni komunikatsiyi, Vyp. 23, 2010, s. 36-40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuufilol_2010_23_10
Deutsch K. W. The nerves of government: models of political communication and control. New York: Free Press, 1963, 316 p.
Digital economy and society statistics – households and individuals. (2019). Eurostat Statistics Expalained, URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Digital_economy_and_society_statistics_-households_and_individuals
Europeans and their languages. Report. Special Eurobarometer 386, 2012, URL: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/ebs/ebs_386_en.pdf
Extramoana C.,Van Avermaet P. Language requirements for adult migrants in Council of Europe member states: Report on a survey, 2012, URL: https://rm.coe.int/16802fc1d9
Final Report. High Level Group on Multilingualism. Commission of the European Communities, 2007, URL: http://biblioteca.esec.pt/cdi/ebooks/docs/High_level_report.pdf
Foreign-controlled enterprises in EU: value added. Eurostat, 2019, URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20190411-1
Foreign language skills statistics. Eurostat statistics expalained, 2016, URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Foreign_language_skills_statistics#Number_of_foreign_languages_known
Key Data on Teaching Languages at School in Europe. Edition. Eurydice Report, 2017, URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/73ac5ebd-473e-11e7-aea8-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF
Landry R., Bourhis R. Y. Linguistic Landscape and Ethnolinguistic Vitality: An Empirical Study. Journal of Language and Social Psychology, № 1, 1997.
Learning Mobility Statistics. Eurostat Statistics Expalained, 2016, URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Learning_mobility_statistics#Number_and_share_of_students_from_abroad
Number of trips by country / world region of destination. Eurostat, 2019, URL: https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=tour_dem_ttw&lang=en
Maćkiewicz A., Ratajczak W. Principal components analysis (PCA). Computers & Geosciences, 1993, Vol.19, Issue 3, р. 303-342.
Tertiary education statistics. Eurostat Statistics Expalained, 2016, URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Tertiary_education_statistics
The European Education Area. Flash Eurobarometer 466. Briefing note, May, 2018, URL: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/83257
Tourism Trips of Europeans. Eurostat, 2019, URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Tourism_trips_of_Europeans
Treaty on European Union (1992), URL: https://europa.eu/european-union/sites/default/files/docs/body/treaty_on_european_union_en.pdf
Ward J. H. Hierarchical grouping to optimize an objective function. Journal of the American Statistical Association, 1963, 236 p.
Yuskiv, B., Karpchuk, N. Linguistic Landscape and the Monolithic Nature of the EU, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi – Ankara Review of European Studies, 2020, Vol. 19, # 2, pp. 641-676, URL: http://aacd.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/462/2021/02/C19S2YuskivVeKarpchuk.pdf