КОНЦЕПТ ПОНЯТТЯ «БРЕНДИНГ ТЕРИТОРІЙ»
DOI:
https://doi.org/10.29038/2524-2679-2024-01-259-280Ключові слова:
територіальний тренд, імідж, бренд міста, державний брендинг, національний брендинг, науковці, концепціїАнотація
У статті розглянуто брендинг територій як аналіз та вивчення способів створення й управління образом та іміджем певної території (наприклад країни, регіону, міста) з метою залучення інвестицій, розвитку туризму, підвищення привабливості для бізнесу й мешканців, а також формування позитивного сприйняття на міжнародній арені. Воно охоплює різноманітні аспекти, такі як маркетингові стратегії, спілкування з громадськістю, культурний і соціальний аспекти, інновації та використання сучасних технологій. Концепції брендингу територій визначають важливість створення та управління образом міст, регіонів і країн, щоб підвищити їх конкурентоспроможність та привабливість для мешканців, туристів і інвесторів. Ці концепції враховують різноманітні аспекти, такі як культурні, історичні, екологічні, економічні та соціальні фактори. Серед ключових сучасних концепцій брендингу територій виокремлено й проаналізовано: створення унікального образу, розвиток технологічних хабів, стратегію сталого розвитку, розвиток туристичного потенціалу, використання цифрових технологій та ін. Ці концепції визначають нові шляхи розвитку територій і дослідження їх впливу на різноманітні аспекти сучасного життя. Визначено, що синонімічними поняттями для брендингу територій є імідж міста/регіону, профілювання території, побудова іміджу міста/ регіону, територіальний маркетинг, брендування міста/регіону, політичний брендинг, державний брендинг, національний брендинг, брендинг територій, регіональний брендинг. Проаналізовано трактування та концепти науков- ців щодо категорій «бренд територій», «територіальний тренд», «імідж»,
«бренд міста», «бренд сільських територій» та ін.
Посилання
Akker, D. (2011). Creation of an Umbrella Nation Branding Strategy. Doctoral Dis- sertations. URL: http://essay.utwente.nl/61495/1/MSc_D_van_den_Akker.pdf.
Anholt, S. (2003). Brand New Justice: the upside of global branding. Oxford: Buter- worhHeinemann, 180 p.
Anholt, S. (2007). Competitive Identity. The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 340 p.
Anholt, S. (2009). Places: Identity, Image and Reputation. Palgrave Macmillan, 256 p.
Anholt, S. (2009). Nation “Branding”: Propaganda or Statecraft? Public Diplomacy, issue 2, p. 88–90. URL: http://publicdiplomacymagazine.com/wp-content/uploads/2010/01/ summer_2009.pdf.
Anholt, S., Hildreth J. (2004). Brand America: the mother of all brands.
Braun, E. (2008). City Marketing. Towards an Integrated Approach. Erasmus Re- search Institute of Management. Rotterdam.
Cohen, H. 30 Branding Definitions. URL: https://heidicohen.com/30-branding-definitions
Dinnie, K. (2004). Place branding: Overview of an emerging literature. Place Brand- ing and Public Diplomacy, № 1, p. 106–110.
Fan, Y. (2010). Branding The Nation: Towards A Better Understanding, Place Branding and Public Diplomacy, vol. 6, 2. p. 97–103.
Go, F. (2009). Place Branding: Glocal, Virtual and Physical Identities, Constructed, Imagined and Experienced. New-York: Palgrave Macmillan, 256 p.
Kavaratzis, M., Ashworth, G. (2005). City Branding: an Effective Assertion of Iden- tity or a Transitory Marketing Trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, vol. 96, No. 5.
Kavaratzis, M. (2008). From City Marketing to City Branding. An Interdisciplinary Analysis with Reference to Amsterdam, Budapest and Athens. University of Gronongen.
Kavaratzis, M., Ashworth, G. (2010). Towards Effective Place Brand Management. Edward Elgar Publishing Limited, 280 p.
Kotler, P., Haider, D., Rein, I. J. (1993). Marketing places : attracting investment, industry, and tourism to cities, states and nations.
Ogilvy, D. (1985). Ogilvy on Advertising. Vintage Books, 224 p.
Olins, W. Hildreth J. Nation branding: Yesterday, today, and tomorrow. URL: http:// jptedsi.ir/wp-content/uploads/2015/11/chapter-4-Nation-branding-Yesterday-today.-and- tomorrow.pdf
Pizzitola, L. The Power of Branding. URL: https://www.kauaidesign.com/post/the- power-of-branding
Brendynh mist: dosvid krain Vyshehradskoi hrupy dlia Ukrainy / za zahalnoiu red.
O. I. Soskina. Kyiv: Vyd-vo «In-t transformatsii suspilstva», 2011, 80 p.
Vakar, T. V. (2016). Metodolohichni ta metodychni osnovy brendynhu silskykh terytorii. Ekonomika ta derzhava, № 9, p. 80–83
Hazuda, M., Stetsiv, M. (2019). Suchasnyi stan i teoretyko-metodolohichna osnova rozvytku brendynhu terytorii. Heopolityka Ukrainy: istoriia i suchasnist: zb. nauk. prats, vyp. 2 (23), p. 127–134. DOI: 10.24144/2078 – 1431.2019.2(23).
Harbera, O. Ye. (2016). Terytorialnyi brendynh yak instrument pidvyshchen- nia konkurentospromozhnosti turystychnoi destynatsii. Efektyvna ekonomika, № 10. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/garbera4.htm
Hevko, O. (2007). Klasyfikatsiia stratehii brendynhovoi diialnosti. Halytskyi eko- nomichnyi visnyk, № 4 (15), p. 51–61.
Hlukha, V. V. (2014). Vdoskonalennia ekonomichnoho mekhanizmu derzhavnoho rehuliuvannia depresyvnykh rehioniv shliakhom vprovadzhennia stratehii brendinhu teryto- rii. Ekonomika ta derzhava, № 3, p. 128–130.
Zastavniuk, L. I., Kotys, N. V., Chykalo, I. V. (2021). Brendynh terytorii yak su- chasna komunikatsiina tekhnolohiia publichnoho upravlinnia. Natsionalna ekonomika. Intelekt KhKhI, № 5, p. 20–25. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2021-5.4.
Zozulov, O. V. (2002). Brendinh ta antybrendinh: shcho vybraty v Ukraini? Mar- ketynh v Ukraini, № 4, p. 26–28.
Inkovska, Yu. M. (2013). Mekhanizmy derzhavnoi polityky brendynhu terytorii. Derzhava ta rehiony. Seriia: Derzhavne upravlinnia: naukovo-vyrobnychyi zhurnal, № 1, p. 72–76.
Karachyna, N. P., Vakar, T. V., Moroz, I. O. (2019). Kontsept terytorialnoho bren- dynhu v konteksti sotsialno-ekonomichnoho rozvytku silskykh terytorii. Ekonomika ta der- zhava, № 4/2019, p. 25–32. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.4.25
Kolesnytska, N. (2012). Terytorialnyi brendynh: naukovo-metodolohichni pidk- hody do vyznachennia ta formuvannia. Naukovi pratsi. Politolohiia. Lviv, vyp. 185, t. 197, p. 47–50.
Korchahina, O., Kutsevska, O. (2017). Osoblyvosti pobudovy brendynhu krainy: suchasni teorii. Zhurnalistyka, vyp. 883, № 1, p. 115–121.
Kotova, N. O. (2010). Terytorialnyi marketynh, terytorialnyi brendynh: vyznachen- nia sutnosti ta osoblyvosti. Derzhavne budivnytstvo, 2010, № 1, p. 55–66.
Krykun, T. Ye. (2014). Osoblyvosti rozvytku teorii natsionalnoho brendynhu ta formuvannia mizhnarodnoho imidzhu krainy u konteksti systemy derzhavnoho upravlin- nia. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, № 9. URL: www.dy.nayka.com. ua/?op=1&z=757.
Makhnachova, N. M., Semeniuk, I. Yu., Remeniuk, Ya. A. (2020). Adaptatsiia svitovykh tendentsii brendynhu terytorii do ukrainskykh zapytiv. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, № 10. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1803 DOI: 10.32702/2307-2156-2020.10.33
Myroshnychenko, V. Natsionalnyi brendynh Ukrainy. URL: http://www./innova- tions.com.ua›ua/articles/14169/temp/.
Moroz, O. V. Karachyna, N. P., Vakar, T. V. Brendynhovi osnovy rozvytku silskykh terytorii. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/
Nahorniak, T. L. (2014). Brendynh terytorii u suchasnykh politychnykh praktykakh.
Hrani, № 3 (107), p. 53–58.
Nahorniak, T. L. (2013). Brendynh terytorii yak derzhavna ta rehionalna polityka: Monohrafiia. Donetsk: vyd-vo «Noulidzh», 367 p.
Olefyrenko, O. M. Karpyshchenko, M. Yu. (2011). Problemы teoryy y praktyky brendynha terrytoryi na prymere kontseptsyy formyrovanyia brenda Sumskoi oblasty. Mar- ketynh i menedzhment innovatsii, № 4, t. II, p. 30–40.
Pavlov, O. I. (2014). Imidzh silskykh terytorii yak obiekt marketynhu. Ekonomika kharchovoi promyslovosti, № 4 (24), p. 42–47.
Pavlova, I. O. (2017). Metodolohichni zasady doslidzhennia brendynhu silskykh terytorii: rehionalnyi riven. Prychornomorski ekonomichni studii, vyp. 23, p. 130–133.
Panasenko, L. (2014). Brendynh terytorii: suchasna paradyhma rozvytku. Skhid,
№ 1, p. 78–84.
Ripka, Yu. (2011). Brendynh derzhavy: skladovi ta zasoby formuvannia. Reformu- vannia systemy derzhavnoho upravlinnia ta derzhavnoi sluzhby: teoriia i praktyka: mate- rialy nauk.-prakt. konf. za mizhnar. uchastiu (8 kvit. 2011 r.): u 2 ch., ch. 2 / za nauk. red. chlen.-kor. NAN Ukrainy V. S, Zahorskoho, dots. A. V. Lipentseva. Lviv: LRIDU NADU, p. 23–27.
Ruda, M., Ulianytskyi, Z. (2012). Problemy rozvytku marketynhu terytorii v sys- temi brendynhu krainy. Marketynh ta lohistyka v systemi menedzhmentu: tezy dop. IKh Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Lviv, 8–10.11.2012 r.). Lviv: Vyd-vo Lviv. politekhniky, p. 366–367.
Solovykh, V. P., Inkovska, Yu. M. (2012). Subiekty derzhavnoi polityky brendynhu terytorii v Ukraini. Derzhavne budivnytstvo, № 2. URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e- book/db/2012-2/doc/1/09.pdf
Trach, O. Yu., Karyi, O. I. (2011). Imidzh, brend ta reputatsiia: yikh vzaiemozviazok i vplyv na rozvytok terytorii, orhanizatsii ta okremykh osib. Lohistyka: zb. nauk. prats / vidp. red. Ye. V. Krykavskyi. Lviv: Vyd-vo nats. un-tu «Lvivska politekhnika», p. 182–187. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/12308/1/025_Іmіdzh%20brend%20ta%20 reputac_182_187_706.pdf.
Yasnikovski, A. (2023). Brendynh mist yak instrument formuvannia konkuren- tospromozhnosti terytorii. Visnyk SumDU. Seriia «Ekonomika», 7 (1), 36–43. https://doi. org/10.21272/1817-9215.2023.1-04.