ЛАНДШАФТ ДЕЗІНФОРМАЦІЇ ЩОДО ЗМІНИ КЛІМАТУ: ДЕНІАЛІСТСЬКИЙ РАКУРС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2524-2679-2024-01-102-122

Ключові слова:

грінвошинг, кліматична дезінформація, кліматичні скептики, кліматичні деніалісти, корпоративна соціальна відповідальність, ПР-фірми

Анотація

Ужито метафору «ландшафт дезінформації щодо зміни клімату» для акцентування багатогранності проблеми кліматичної дезінформації як складної інформаційної системи з багатьма взаємодіючими змінними.

Це поняття охоплює акторів, що поширюють дезінформацію через традиційні ЗМІ й онлайн-платформи аналітичних центрів, політиків та інших акторів, які по-різному ставляться до наукових фактів про зміну клімату. Аналіз наукових джерел дав змогу виявити, що найбільшою є довіра громадськості до вчених; телебачення й онлайн-інформація розглядаються як місце, де респонденти бачать найбільше кліматичної дезінформації; політичні партії та уряди згадуються як джерела неправдивої й оманливої дезінформації, а ЗМІ – як рольові чинники впливу на рішення щодо кліматичних змін та дії великих компаній, політику уряду й громадське ставлення.

У статті проаналізовано акторів, які відкидають науковий консенсус щодо зміни клімату, активно поширюючи дезінформацію про глобаль- не потепління. Вони відомі як «кліматичні скептики» або «кліматичні деніалісти». Серед них також згадуються ПР-фірми та інші структури зв’язків із громадськістю, які працюють із кліматонебезпечними корпораціями, зраджуючи власній ідеї корпоративної соціальної відповідальності. Великі нафтові, газові, вугільні компанії й деякі інші є головними замовниками ПР-фірм, а піар використовується для маніпулювання громадською думкою, підтримки авторитету корпорацій у кліматичній дискусії, захисту їхніх інтересів, відволікаючи громадськість від реальних проблем.

Посилання

Shawn, Walker, Dan, Mercea & Marco, Bastos (2019). The disinformation land- scape and the lockdown of social platforms, Information, Communication & Society, 22:11, 1531–1543, DOI: 10.1080/1369118X.2019.1648536

Brulle, R. J., Wertman, S. (2021). The role of public relations firms in climate change policy. Climate Change, 169, 8. URL: https://doi.org/10.1007/s10584-021-03244-4

База даних кліматичної дезінформації. URL: https://www.desmog.com/climate- disinformation-database/

Grant, Nico, Myers, Steven, Lee (2023). Google Promised to Defund Climate Lies, but the Ads Keep Coming. URL: https://www.nytimes.com/2023/05/02/technology/google- youtube-disinformation-climate-change.html?smid=url-share.

Ejaz, W., Mukherjee, M., Fletcher, R. (2023). Climate change news audiences: Analysis of news use and attitudes in eight countries. URL: https://ora.ox.ac.uk/objects/ uuid:0f0e87e7-3b13-4659-ac89-c4d027c81b49/files/sh702q788m.

Falkenberg, Max. Andrea, Baronchelli (2023). How can we better understand the role of social media in spreading climate misinformation? URL: https:// https://www.lse. ac.uk/granthaminstitute/news/how-can-we-better-understand-the-role-of-social-media-in- spreading-climate-misinformation/

Mccright, A., Dunlap, R. (2000). Challenging Global Warming as a Social Prob- lem: An Analysis of the Conservative Movement’s Counter-claims. Social Problems, vol. 47, issue 4, 1 November 2000, p. 499–522. URL: https://www.researchgate.net/publica- tion/237371278_Challenging_Global_Warming_as_a_Social_Problem_

An_Analysis_of_the_Conservative_Movement%27s_Counter-Claims.

Climate change misinformation (2024). URL: https://counterhate.com/topic/climate- change-misinformation/

Global Warming Policy Foundation (GWPF). URL: https: https://www.thegwpf.org/

The Climate Intelligence Foundation (CLINTEL). URL: https://clintel.org/

EIKE. European Institute for Climate and Energy. URL: https://eike-klima-energie. eu/ueber-uns/

Skeptical Global Warming Organizations (2013). URL: https://www.ucsusa.org/ resources/global-warming-skeptic-organizations.

Global Warming Skeptic Organizations (2013). URL: https://www.ucsusa.org/re- sources/global-warming-skeptic-organizations.

Scaffidi Digiuseppe Luca (2021). Chi sono «i bugiardi del clima». URL: https://www.rollingstone.it/cultura/chi-sono-i-bugiardi-del-clima/564085/

Aronczyk, Melissa, Espinoza, Maria I. (2021). A Strategic Nature: Public Rela- tions and the Politics of American Environmentalism. Oxford University Press, 264 p. URL: https://books.google.com.ua/books?id=8JFwEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl= uk#v=onepage&q&f=false

Williams, Anthony D., Daly, James, Milner, Mary (2015). Role of business in global problem solving. URL: https://gsnetworks.org/wp-content/uploads/Role-of-Business.pdf.

Jordan, Ti Jay, Sherrington, Rachel (2024). Dozens of Ad & PR Industry Direc- tors Have Ties to Heavily Polluting Industries. URL: https://www.desmog.com/2024/04/03/ dozens-of-ad-pr-industry-directors-have-ties-to-heavily-polluting-industries/

Volcovici, Valerie (2022). U.S. House Democrats probe PR firms’ work for oil, gas companies. URL: https://www.reuters.com/business/environment/oil-industrys-ad-firms- shun-us-hearing-climate-disinformation-2022-09-14/

Goddard Taegan. Political dictionary. URL: https://politicaldictionary.com/words/

Torelli, R., et. al. (2020). Greenwashing and environmental communication: Effects on stake-holders’ perceptions. Business Strategy and the Environment, 29(2), 407–

URL: https://doi.org/10.1002/bse.2373

Munshi, D., & Kurian, P. (2005). Imperializing spin cycles: A postcolonial look at public relations, greenwashing, and the separation of publics. Public Relations Review, 31(4), 513–520. URL: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2005.08.010

Sassan, Caroline et. al. (2023). Energy Citizens “Just Like You”? Public Relations Campaigning by the Climate Change Counter-movement. URL: https://doi.org/10.1080/17 524032.2023.2255388

Levantesi, S. (2022). How the PR Industry Has Helped Big Oil Transform the Way We Think About the Environment. URL: https://www.resilience.org/stories/2022-02-09/ how-the-pr-industry-has-helped-big-oil-transform-the-way-we-think-about-the-environ- ment/

Scaffidi Giuseppe, Luca (2021). Chi sono «i bugiardi del clima». Stella Levantesi in- tervistata. URL: https://www.rollingstone.it/cultura/chi-sono-i-bugiardi-del-clima/564085/

Werthman, Cartie (2023). American PR Firm Edelman Enabled Oil Baron Al Jaber’s Ascension to Lead COP28 Climate Conference. URL: https://www.desmog.com/2023/09/13/ edelman-pr-enabled-adnoc-al-jaber-to-lead-cop28-climate-conference/

Werthman, Cartie (2023). ‘Inoculate From Criticism’: A Closer Look at the Public Relations Companies Active at COP28. URL: https://www.desmog.com/2023/12/09/inocu- late-from-criticism-a-closer-look-at-the-public-relations-companies-active-at-cop28/

Завантаження

Опубліковано

2024-06-05